mandag 26. juli 2010

Calais Fingerless Mitts pattern/mønster

Jeg har lagt til denne oppskriften på Ravelry som gratis oppskrift så her kommer den på Norsk og Engelsk :
English version, scroll down a little bit please:

Str.fasthet 24mx32p på pinne 3 er lik 10x10 cm. Jeg har brukt Drops Alpaca på disse.
Legg opp 60 masker, fordel dem jevnt over 3 eller 4 pinner. Strikk 2 riller. På neste pinne strikker du 5 r, ta 1 løs av, strikk 2 r sammen, løft den løse over* strikk 9 rett, ta 1 m løs av , 2 r sammen, løft den løse over*, gjenta dette 3 ganger og avslutt med 4 rett, det er nå felt 10m og du har 50 igjen. Strikk en omgang rett.
På neste pinne strikker du *1r, kast, 3 rett, 1 løs av, 2 sm, løft den løse masken over de to, strikk 3 rett, kast,* 1 rett,kast osv , gjenta fra *-* så strikker du 1 pinne rett og  så gjentar du forrige pinne. Dette gjør det helt til du har strikket 19/20 cm. Da strikker du 1 omgang vrang, så på neste pinne strikker du 5 r, *kast, 1løs av, 2 r sm, trekk den løse over, 1 kast, 9r,* kast osv. repeter *-* 3 ganger og så avslutter du med 4 rett. Neste pinne strikker du vrangt, deretter feller du løst av, gjerne med Estonian Bind Off som på Calais sjalet. Strikk en pulsvarmer til.  Kan blokkes men jeg har dessverre ingen god oppskrift på det. Legg gjerne igjen en kommentar hvis du ønsker å bruke denne oppskriften. På forhånd takk :)

Calais Fingerless Mitts English version :
Use 3 mm double-pointed needles or size needed to obtain correct gauge. I used Drops Alpaca for these mittens. The tension is 24 stx32 rows in stocking st (4''x4'').

Cast on 60 st evenly distributed and knit 4 rows garter st.
Establish the pattern on the next row as follows: K5,* sl1, k2tog,psso,K9,*sl 1 , k2 tog.... repeat *-* 3 times and finish with K4. You have decreased 10 st=50 st.
Knit one row.
Then row 1 of the pattern *K1,yo,K3,sl1,k2tog,psso,K3,yo*. Row 2 Repeat these 2 rows  until you have knitted approx 19-20 cm.
Purl one row.
the next row : K5,*yo,sl1,k2tog,psso,yo,K9* (yo,sl1, k2tog,psso) repeat *-* 3 times and finish the row with yo , K4.  Purl one more row, then cast of all the sts. I recommend the Estonian bind off  as in the Calais Shawl. Knit a second wristwarmer. If you want to , you can block them.
Leave a comment if you are going to use this receip. Thank you:)

5 kommentarer:

GURO sa...

så flink du er.. må prøve meg på disse etter hvert jeg.. garn har jeg nok av... :-)

Anonym sa...

Hei :-) Jeg er faktisk ei dame midt i livet, som IKKE forstår strikkeoppskrifter. Men DU klart kanskje å formidle pulsvarmerne dine, slik at dett vil jeg prøve! :-)) Har lagret side din som en favoritt ;-) Klem Marie

KDS sa...

Hej min ven :)
har du evt. en opskrift på pulsvarmere (med tommel) til en 10-årig??
Min mor har ledt efter mønster, men uden held.
KNUS K

Gunn Astrid Øfsti sa...

Jeg har strikket disse, og de ble kjempelekre. Jeg har lenket til bloggen din i min blogg.

Makreeta sa...

Disse vil jeg prøve en gang! Såå fine! Hilsen Merethe